Poznáváme Českou republiku

Během října a listopadu jsme vytvářeli mapu ČR. Ve dvojicích jsme zpracovávali jednotlivé kraje, zakreslovali jsme pohoří, nížiny, města, řeky, rybníky, přehrady. Museli jsme dobře spolupracovat s okolními kraji, aby po konečném slepení vše navazovalo. Docela se nám to povedlo. Ještě jsme v knihách a na internetu vyhledávali význam kraje, SPZ, zajímavosti, osobnosti a památky. Vše, co jsme o kraji zjistili, jsme také museli přednést spolužákům. S Míšou jsme si vybrali Pardubický kraj. Bavilo mě číst zajímavosti o Pardubickém perníku, Velké pardubické, trhavině Semtex nebo o Janu Kašparovi. Překvapilo mě, že se původně do perníku přidával pepř a podle něj se nazýval peprník. Zajímavé je také, že vozy pardubické MHD jsou pojmenovány podle vítězných koňů Velké pardubické. Udělali jsme si výpisky z referátů spolužáků a už nám zbývá jen se vše pěkně naučit. Pro lepší zapamatování významu krajů si vymýšlím říkanky. Pro zasmání některé napíšu.

Procházím se po lázeňské kolonádě, z porcelánového pohárku popíjím horký pramen nebo Becherovku a ptákům drobím lázeňskou oplatku.
Tužkou Koh-i-noor si zapisuji nákup, v ledničce nám chybí pivo Budvar a v mrazáku kapr.
V Safari hraji na klavír Petrof, přes sebe mám přehozenou osušku a přikusuji hořickou trubičku.
Cestou k propasti Macocha si koupím víno, meruňky a okurky.
Do lázní Luhačovice jedu v autě, které má pneumatiky Barum, na nohách mám boty Baťa.
V Lázních Jeseník prodávají smradaté syrečky zabalené v ručně vyrobeném papíru, chystám se na vodoléčbu, už jsem bez oděvu a oknem pozoruji, jak se kácí dřevo.
                                                                                                                                                                                                                                                                                           Kristýna Šolcová
 
 
Ve třídě při vlastivědě jsme se učili o krajích České republiky. Každá dvojice měla za úkol zpracovat jeden kraj.
Na list papíru jsme napsali význam zadaného kraje pro ČR, památky a zajímavosti. Na mapu jsme vyznačili města, řeky a potom jsme je vybarvili mapu podle nadmořské výšky. Každá dvojice svůj kraj představila ostatním spolužákům, a potom jsme mapy složili dohromady a vyhodnotili jsme, jak na sebe navazují řeky a barvy. Některé řeky byly špatně zakreslené, proto se musely upravit, jinak byla výsledná mapa v pořádku.
Práce se mi líbila, protože jsem se hodně dozvěděl.
 
Martin Lindner
 
 
Zpracovali jsme ČR v krajích ve skupinách po dvou. Osnova zněla: krajské město, význam pro ČR, zajímavost, památky. Na mapě jsme měli vyznačit povrch, hory, řeky a města. Pracovali jsme tři hodiny. Pak jsme kraje skládali dohromady, aby vznikla mapa České republiky. Na celkově mapě republiky některé řeky navazovaly a jiné ne zcela. Jednotlivé kraje jsme lepili dohromady na velký papír. A práce byla hotová, mapa se nám líbila.
 
Oliver Kůs 

 

Mgr. Daniela Trojovská

28. základní škola Plzeň na mapě

Adresa školy

28. základní škola Plzeň, příspěvková organizace
Rodinná 39, 312 00 Plzeň
GPS: 49.7449322N, 13.4109242E

tel: (+420) 378 028 888
fax: 378028860
e-mail: skola@zs28.plzen-edu.cz
ID datové schránky: fk9mwc4
IČ: 70880026
Komerční banka Plzeň-město č. ú.  50133311/0100